Google search console

De Google Search Console is een tool voor webprestaties en biedt handige info over organic search (SEO) via Google. Als je je richt op SEO (zoekmachine optimalisatie), dan kun je Google Analytics ernaast nemen.

  1. Meten van de prestaties van je site en oplossen van website problemen
  2. Geef je content weer op Google – zoals sitemaps en individuele URL’s voor crawlen. Controleer je
  3. Indexdekking om ervoor te zorgen dat Google de meest recente weergave van je site gebruikt.
  4. Krijg inzicht in hoe Google Zoeken je pagina’s ziet – De URL-inspectietool biedt gedetailleerde crawl-, index- en weergavegegevens over je pagina’s, die rechtstreeks afkomstig zijn uit de Google-index.
  5. Google ReCAPTCHA

Meer hierover vind je onderaan deze blog. Maar eerst volgt een handleiding over de eerste stappen die je moeten zetten om Google Search Console werkend te krijgen.

ACCOUNT AANMAKEN IN GOOGLE SEARCH CONSOLE

Als je toegang wilt krijgen tot Google Search Console, zul je eerst een Google account moeten hebben. Hiervoor kun je een bestaand Gmailaccount gebruiken of een nieuwe aanmaken. Een Google account hoef je niet persé met een gmailaccount aan te maken, dit mag ook met een ander soort account. Maar is wel handiger.

a. Ben je een webdesignbureau en je wilt je klant niet belasten dan zou je om het gmail-account van je klant kunnen vragen. Maar mocht dit al een bestaand account van de klant zijn, dan lijkt het me niet prettig voor de klant dat je hiermee ook toegang hebt tot andere diensten, zoals zijn mail. De klant kan zelf een nieuw mailadres aanmaken(Gmail, maar kan ook met een ander mailadres). OF

b. Je kunt ervoor kiezen dat je als webdesignbureau bij de provider van de klant een nieuw mailaccount aanmaakt, bijvoorbeeld: administratie@domeinnaamklant.nl. Helemaal bij klanten waar je het beste al het werk uit handen kunt nemen. Later kan een webdesignbureau zich als beheerder toevoegen.

Het beste kan de klant hoofdbeheerder zijn. Zowel als hij het zelf aanmaakt als wanneer het webdesignbureau dit uitvoert met bijvoorbeeld administratie@domeinnaamklant.nl.
 
 
HOE MAAK JE EEN PROPERTY AAN IN GOOGLE SEARCH CONSOLE?
  1. Ga naar https://search.google.com/search-console?hl=nl.
  2. Ter info: Je kunt hierin ook meerdere sites opnemen.
  3. Als je nog niet bent ingelogd, klik dan op “nu starten”
  4. Selecteer je Gmail account
  5. Vul in het linkervakje, je domeinnaam in. Bijvoorbeeld idots.nl. Hiermee pak je ook www.idots.nl, ask.idots.nl, www.ask.idots.nl etc.
  6. Kopieer de text-record en plak deze bijvoorbeeld in een mail en stuur dit naar je webbureau.
  7. Klik op later verifiëren.
  8. Het webdesignbureau zal een seintje moeten geven, als deze code op de site is geplaatst. Maar het makkelijkst is als het webdesignbureau dit zelf doet met bijvoorbeeld administratie@domeinnaamklant.nl
  9. Later kun je of het webdesignbureau dit verifiëren door deze link weer op te roepen > https://search.google.com/search-console?hl=nl. En te klikken op “al gestart? Voltooi de verificatie”.
  10. Selecteer een property.
  11. Een uitvoering van verificatie controle vindt plaats.
  12. Mocht je de volgende melding zien: “domeineigendom verifiëren via DNS- record”. Dan kun je het beste de volgende dag opnieuw verifiëren. Mocht het de volgende dag weer dit resultaat geven, dan is er misschien iets niet goed gegaan (bij het webdesignbureau).
  13. Is de property geaccepteerd dan kun je aan de slag
Google Search Console Property
stap 5.
stap 13.

Als de verificatie is gelukt, kan de klant het webdesignbureau beheerder van zijn Google search console maken:

  1. Hiervoor heb je het mailadres van het webdesignbureau nodig. Dit is meestal een Gmailadres
  2. Klik op de juiste property in het dropdown menu
  3. Instellingen
  4. Gebruikers en rechten
  5. Klik rechtsboven op de blauwe knop “gebruiker toevoegen”.
  6. Geef in het nieuwe venster het e-mailadres van je webdesignbureau op. Bij Rechten is het mogelijk om een keuze te maken tussen “Volledig” en “Beperkt”. Zorg ervoor dat deze op “Volledig” staat.
  7. Klik op “Toevoegen”.
  8. Het webdesignbureau zal de keys in de website van de klant kopiëren.
google search domein verifieren

1. captcha en GOOGLE recaptcha

Captcha en reCAPTCHA – Dit is een techniek dat test of de website (bijvoorbeeld een contactformulier) te maken heeft met een computer (robot) of een mens.

VOORBEELDEN VAN CAPTCHA

Er zijn verschillende soorten en variaties op de Captcha. Zoals de reCAPTCHA van Google. Dit is een variant met onzichtbare captcha, waarbij verificatie op de achtergrond meeloopt en de bezoeker geen uitdagingen krijgt. Het principe daarvan is dat er een verborgen veld aan het formulier wordt toegevoegd. 

ReCAPTCHA v1 – geeft je de mogelijkheid enkele woorden of cijfers uit de afbeelding in te voeren.
ReCAPTCHA v2 – geeft je mogelijkheid om het selectie vakje “Ik ben geen robot” aan te vinken. Bij deze versie, kun je ervoor kiezen dat de badge rechtsonder niet getoond wordt.
ReCAPTCHA v3 – Hiervoor hoef je helemaal geen actie te ondernemen. Op de achtergrond worden bots gedetecteerd. Als je bij reCAPTCHA v3 de badge rechtsonder onzichtbaar wil hebben, dan kun je dit in CSS met { visibility: hidden; } verbergen. Vermeld dit wel in je Privacy verklaring!

2. SITEMAP

Met een sitemap op je website, kan een zoekrobot (zoals Google) al je webpagina’s vinden en crawlen. Je kunt het zien als een soort plattegrond van je website. Voor de vindbaarheid (SEO), raden we aan om deze op te nemen.

Het stelt niet zoveel voor meestal is het een opsomming van webpagina’s in platte tekst. Je kunt het als onopvallend linkje opnemen onderaan je site. Echter moet je het uiteraard nog wel koppelen. Dit geschiedt tussen Google Search Console en je website met eventueel een plugin, zoals Yoast. Maar als je je webdesignbureau beheerder hebt gemaakt, kan hij dit voor je uitvoeren.

Test nog even of de sitemap goed is opgenomen middels deze link: jouwwebsitedomeinnaam.nl/sitemap.xml

In plaats van jouwwebsitedomeinnaam.nl plaats je natuurlijk jouw domeinnaam.nl.

3. GOOGLE ANALYTICS

Google analytics kun je ook aan je Google Search Console koppelen. In een ander blog zal ik je daar wat meer over vertellen.